January 22, 2025

SVENSK MOTOCROSS MEDIA SEDAN 2020

TS-motor “Välbalanserad motor är en bra start”

Vid de flesta tillfällena som man går igenom depån så får man glada tillrop och folk hälsar. En av de som jag ofta stöter på och gärna pratar med är Tommy Takkunen, som gärna delar med sig så att jag ska få större inblick i sporten och utveckla mitt fotograferande. Dock kommer dagens artikel inte från ett sånt här tillfälle.

MXSM stod för dörren på Saxtorp, de stora stjärnorna valde att köra när resten av Europa var stängt. Stefan var på plats och levererade bilder medans jag fick följa tävlingen på Youtube. Efter tävlingen fick jag höra att Liam Hanströms motor var byggd av Tommy. Då insåg jag att han glömt bort att berätta att han tydligen kan mer än att tanka, fixa sina grabbars och andras hojar i depån. Blev lite nyfiken och frågade helt enkelt ut Tommy.

Berätta lite om din egna bakgrund inom motocross.

Började själv köra 1988 och körde fram till 2015 då ryggen gav upp. Har väl aldrig riktigt satsat helhjärtat på grund av olika anledningar, men har blivit en hel del seriecross och nåt inhopp i elitserien. Mest kört för att jag tycker det är kul.

Idag är det mina två pojkar som kör så är fortfarande kvar i depån eller ute och hejar på vid banan.

Hur det kommer sig att du bygger motorer?

Driver en bilverkstad (TS-motor) där jag även servar, reparerar hojar och har väl alltid gjort, men aldrig direkt gjort nån större reklam om det. Bygga motorer har jag mest gjort åt mig själv och till nära och kära. Nu på senare år har väl det spridit sig lite mer. Är även återförsäljare för märket TM Racing. 

Arbetar du med både 2 och 4 takt?

Renoverar och bygger både 2 & 4 takts maskiner. Vi trimmar även bilar på firman.

Vad är det som går att förbättra i en motor? 

Det är väl bara fantasin och plånboken som sätter den gränsen. Till en början är att minska friktion och få en välbalanserad motor är en bra start.

Hur mycket påverkas hållbarheten av ökad prestanda?

Det beror lite på vad man gör med motorn, tex om man polerar växellådan och balanserar mm så får man ju kanske lite bättre hållbarhet, men ökar man kompression och kör med väldigt aggressiv tändning så tar det hårdare på grejerna.

Hur lång tid tar det att bygga en motor?

En 2-takts motor som Liam Hanströms motor tar 3-4 dagar, men då är mycket av den tiden för polering av växellådan tar några dagar i maskinen jag använder. Är det bara att fila en cylinder tar detta ett par timmar. 

Hur mycket påverkar olika typer av bränsle?

Bränslet i sig gör kanske ingen större skillnad på effekten i en standard motor, men man kan bygga motorn på ett annat sätt om racesoppa används. En annan faktor är att motorn alltid har samma förutsättning jämfört med om “macka” bränsle används där kvaliteten på soppan kan variera från gång till gång.

About Author