I dag ska ni få bekanta er mer med Robert Toftén. Han är 27 år gammal och startade en egen firma, med inriktning på fjädring och crosstillbehör, som 20 åring. Tog över Frisk Racing Suspension efter Andreas Frisk, som drivit företaget i flera år. Från att ha haft företaget vid sidan om gick Robert över till att köra på heltid från och med i år.
I februari flyttade de in i större lokaler på Tennvägen 11A i Karlskrona, efter det har det tagit fart och verksamheten växer hela tiden. Lokalerna består av butik och verkstad för cross och enduro. Robert har även gjort lite fjädringar till rally och mc. I mars blev även Frisk Racing Suspension återförsäljare åt SHERCO. I butiken står en 250SEF och en 300SEF Factory som demohojar om någon är sugen på att testa.
Vad är det som ni förbättrar på kundernas crossar ?
Allt som rör cross och enduro egentligen. Om du precis börjat köra och behöver hjälp med en grundinställning eller till absoluta eliten att anpassa fjädringen till just dig och din körning.
Vilka förare kör för er?
I MX1 är det Linus Astander, Adam Einarsson och Lucas Jensen. Sen har vi Oscar Andersson i MX2 och givetvis är det ett gäng i USM också.
Anser ni att fjädringarna är de viktigaste delarna på en cross?
Fjädringen är absolut en av dem viktigaste punkterna på en crosshoj och man ska vara noga med att sköta dem väl.
När behöver man en skräddarsydd fjädring?
Jag tycker man bör anpassa sin fjädring efter sin vikt och körstil, oavsett körerfarenhet så att den är säker att åka på oavsett nivå. Mer ingående modifiering efter hastighet på föraren görs när det behövs.
Bilder av Stefan och Björn /DirtNation
Fler Nyheter
MXSM Ripabanan 4-5 september
EM och SM på Välamotorstadion
Tävlingshelg på Bökeslund och Ripa 31/7 – 1/8