January 22, 2025

SVENSK MOTOCROSS MEDIA SEDAN 2020

Inför en tävling

I helgen kommer DirtNation vara på tre tävlingar. För oss är förberedelserna bland annat att ladda batterier, tömma minneskort, städa av kameror/objektiv och skriva upp tiderna för de olika heaten. Om det är en ny bana så planerar man vart det passar att stå och så vidare. Det tar en liten stund men inget i jämförelse med de som förbereder crossbanorna.

Kim Antonsson djupharvar i stort sett hela banan.

DirtNation körde ner till Ripa och samtalade med Kim Antonsson, som har ansvaret att preparera Ripabanan, om vad som görs inför en tävling. 

Till en tävling behövs bland annat flaggvakter och funktionärer. 

Klubben samarbetar med andra klubbar, bland annat Sösdala och Jämke, för att få ihop personal. Till helgens tävling är 50% av flaggvakterna, i skrivande stund, från Sösdalas klubb. 

Det blir en del banmarkeringar.

För att vara flaggvakt krävs det antingen funktionärslicens eller klubblicens. Minimiåldern är 15 år. Kim förklarar att för honom har detta varit en av de bästa möjligheterna att se sporten.

“Man är mitt i allt och har möjlighet att se riktigt bra cross, riktigt nära”

Funktionärerna har bland annat hand om kiosk, service av olika slag, tidräkning och depån. Under USM och Sverige Cupen hade man även extra vakter pga covid, som såg till så att alla följde de regler som tillkom pga pandemin.

En av de mobila spridarna.

Banan prepareras under allt från en vecka till 3-4 dagar innan tävlingen, beroende på banans skick och väderlek. 

Det ska läggas till rätt material på banan och den ska höjas till ursprungsnivå. För att banan ska hålla så behöver man harva den djupt så vattnet sjunker ner och hoppen ska byggas upp och packas. Bevattningen görs fram till dagen innan tävling. 

Det sista är att finputsa hela banan, göra klart hoppen och vattna en sista gång innan tävlingen.

Albin Antonsson står och hugger hål med järnspett för att få ner banmarkeringarna.

Det ska även sättas ut banmarkeringar. Dessa ska sitta med 7 meters mellanrum där det inte finns en tydlig markering vart banan slutar. 

Innan varje markering sätts ner i marken behöver man göra ett hål med järnspett. 

Under de dagar som Kim preparerar banan är det ett intensivt arbete som börjar kl 6-7 på morgonen. Han lägger sig kl 01 och gör om samma procedur igen nästa dag, tills det är dags för tävling. 

Gugge och Kim i varsitt arbetsfordon.

Till sin hjälp har klubben en traktor som man harvar och sladdar banan med. För att flytta material och göra vid hopp används en hjullastare. 

Gugge klipper över gräsytorna på området.

Det målas linjer i depån, dessa är inte bara för att utövarna ska veta vart de ska placera sig utan för att utryckningsfordon ska kunna ta sig fram eller om området behöver utrymmas. Alla plana gräsytor ska klippas, röja runt banan så det ser snyggt och ordentligt ut. Inför en SM tävling ska även alla släntrar klippas.

Info till förarna till söndagens serietävling.

Det är en hel del pappersarbeten inför en tävling också. Både funktionärer och tävlande får ett eget kuvert med viktig information. Före pandemin fick förarna papperna i handen men nu är det kuvert som gäller. De ansvariga för detta berättar att efter många års arbete med detta så har de mycket rutin men att arbetet tar ändå 2 dagar.

Klubben lägger även upp anmälningarna till tävlingarna samt tilläggsregler, på Svemo TA.

Det städas innan och efter tävlingarna. Klubben har ansvar för att boka sjukvårdspersonal, men på banan finns det en akutsjukbod så ambulans behövs inte på plats. Tillstånd att få bedriva tävling ansöks hos polisen.

Inför större tävlingar så ska det även förberedas med el i depån.

Vad återstår då efter att man har fått ihop personal till alla ändamål, gjort vid banan och depån?

“Det är jättemycket men på Ripa flyter det bara på pga vi har mycket folk med erfarenhet som gjort det i många år” berättar Kim.

About Author